
Nog minder dan twee maanden en dan is de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenvervoer. Achter de schermen zijn de laatste voorbereidingen in volle gang. Het Tolplein krijgt ook een metamorfose.
Aan het uiterlijk van de entree van de Westerscheldetunnel in Borssele verandert niet zo gek veel. Het bouwwerk wordt niet gesloopt, de zeven lanen aan beide kanten blijven en ook de brug voor voetgangers over de tolpoortjes zal niet verdwijnen.
Alles voor de veiligheid
De indeling van de lanen is vanaf 1 januari wél anders. De drie linkse lanen zijn bedoeld voor voertuigen lager dan drie meter. Zoals auto’s. Maar wie denkt er straks zo doorheen te scheuren, staat een teleurstelling te wachten. De slagbomen blijven namelijk gewoon. Dat is nodig voor de veiligheid, aldus manager tol-inning, verkeers- en incidentmanagement, Ilona Markusse.
“We gaan anders veel verschil krijgen in het hard en zacht rijden. De één durft harder door de poortjes te rijden dan een ander en dat zou onveilige situaties op kunnen leveren”, legt ze uit. “Daarnaast moet een deel van het verkeer nog wél betalen. Die worden door de slagbomen tegengehouden.”
De lanen 4, 6 en 7 zijn voor bijvoorbeeld vrachtwagens, die nog tol moeten betalen.
Alleen in laan 5 verdwijnt de slagboom. Deze laan is smaller en is speciaal ingericht voor motorrijders. “Als motoren in groepjes rijden herkent het systeem de eerste motor wel, maar de tweede niet. Dan kan het zijn dat die laatste de slagboom op z’n helm krijgt. Dat willen we niet.”
Op het hele Tolplein blijft een maximale snelheid van 30 kilometer per uur gelden.
Het is niet zichtbaar, maar er komt ook een kleine verandering in de techniek op het Tolplein. Het detectiesysteem kon al het onderscheid maken tussen auto’s, motoren en vrachtwagens. Zo konden ze zien hoeveel tol er moest worden betaald. Nu weet het systeem dat een auto geen tol hoeft te betalen en gaat de slagboom open zonder dat er een t-tag of ander betaalmiddel moet worden gebruikt. Een laatste verandering is de kassa. Die blijft alleen nog doordeweeks, overdag open.
Even alles op een rijtje
- Het Tolplein bestaat aan beide kanten uit 7 lanen en dat zal vanaf 2025 ook zo blijven.
- De lanen 1, 2 en 3 (dat zijn de meest linkse lanen) worden ingericht voor tolvrij verkeer lager dan drie meter (categorie 1 en 2).
- Motorrijders (categorie 5) passeren tolvrij via laan 5. Deze laan wordt versmald.
- Lanen 4, 6 en 7 zijn bestemd voor verkeer hoger dan 3 meter (categorie 3 en 4). Hier kun je betalen met t-tag en overige betaalmiddelen.
- Belangrijk om te weten: de slagbomen op het Tolplein blijven bestaan. Dit is nodig om het Tolplein veilig te houden voor iedereen en het verkeer wat moet betalen niet tolvrij door te laten.
- Zodra je een tollaan inrijdt, detecteert het tolsysteem in welke categorie je valt. Is jouw categorie tolvrij? Dan komt er een prijs in beeld van nul euro en opent de slagboom automatisch.
- Voor een vlotte en veilige doorstroming in de tollanen is het belangrijk dat iedereen zich aan de maximum snelheid van 30 kilometer per uur houdt.
Bron: Westerscheldetunnel